3   +   8   =  

Deze foto toont een museummedewerker het vers gemaaide gras besproeien op het eind van een lange hete zomerdag. Op de achtergrond verschijnt subtiel de simpele structuur van het 21e-eeuwse museum voor hedendaagse kunst in Kanazawa, Japan, ontworpen door SANAA. Architect en fotograaf Philippe Sarfati biedt ons met deze foto ‘minimalism’ een glimp van een dagelijks tafereel in de museumtuin.

Dit is de vijfde foto uit Philippes reeks ‘Territories’. Hij legt hier wederom het gelukkige toeval en spontane gedrag van mensen in de gebouwde omgeving vast. Het veelgeprezen museumontwerp van SANAA speelt een bijrol in de foto waar de focus op de menselijke handeling ligt. Het tuinieren zuigt de aandacht van de kijker naar zich toe. De speelsheid van de tuinslang doorbreekt de overheersende rigide geometrie van het beeld.

Museumarchitectuur?!

Het ogenschijnlijk simpele ontwerp van SANAA is innovatiever dan het zich in eerste instantie voordoet. De minimalistische vormgeving van het museum bevraagt de traditionele notie van een museum. De Japanse architecten Kazuyo Sejiman en Ryue Nishizawa creëerden met hun minimalistische vormentaal een verfrissende kijk op museumarchitectuur. De circulaire vorm heeft geen voor- of achterkant.

Het gebouw is vrij om ontdekt te worden. Het nodigt de mens uit om het te gebruiken. Een terugkerend gegeven in de architectuur van SANAA (zie foto 3 foto ‘allowing freedom’). De publieke en museale ruimten zijn zo opgezet dat ze menselijke interventies uitlokken. De circulaire glazen plint die openbaar is, omarmt de vier museale binnenplaatsen en overige ruimten. Het zorgt voor lichtheid, openheid en vrijheid rond het museum.

Als bezoeker dwaal je door de glazen gang en ervaar je een 360° panorama van de kunstzinnige omgeving. De publieke en private ruimten vloeien subtiel in elkaar over. Precies deze verfrissende minimale kijk van SANAA op museumarchitectuur brengt een speelse wisselwerking te weeg tussen de gebruiker, de kunst en de openbare ruimte. De interacties hiertussen worden soort performance kunst an sich, net als het bewateren van het verse gras.

Dit beeld is de vijfde foto uit Philippes reeks ‘Territories’. Bekijk hier de hele reeks:

Klik op de foto om er meer over te lezen: