fbpx

De bezetting van (bouw)kunst

Sommige mensen eigenen zich het kunstwerk toe. Ze leggen zich neer op de zachte marmeren structuren om eindeloos naar de open hemel te staren. De barstige betonnen muren omkaderen de vluchtigheid van de lucht als een landschapsschilderij. Andere mensen zitten op de organische structuren om de medemens te observeren. Zo ontstaat er een interessant spel tussen zien en gezien worden.

Deze foto van Philippe Sarfati toont de kunstinstallatie “The secret of the sky” van Kan Yasuda in het Benesse House Museum in Naoshima, Japan, ontworpen door de architect Tadao Ando. Yasuda heeft dit buitenkunstwerk speciaal gemaakt voor de binnenplaats van het museum. Het gaat een dialoog aan met de rigide, brute architectuur en daagt de museumbezoeker uit om deel te nemen of om te observeren.

Inbezitname

Het is de tweede foto uit de reeks ‘Territories’ van Sarfati. De foto heet ‘Appropriation’ wat letterlijk ‘inbezitname’ betekent. De foto van Philippe kan als toonbeeld gelden voor deze definitie. Het nodigt doelbewust uit tot participatie van de mens. Hij realiseerde een gebouwencomplex waar de interacties tussen de mens, de kunst, de architectuur en de omliggende natuur centraal staan. Zodanig dat de architectuur ook de kunst inspireert.

Onbedoeld toe-eigenen van ruimte

Hiermee sluit de foto naadloos aan bij de gedachtegang van zijn voorganger. ‘Misappropriation’ etaleerde het ‘foutief’ (of onbedoeld?) toe-eigenen van de ruimte. De mensen werden onbewust geprikkeld om de ronde raamopeningen van het Nationale Museum in Zurich, ontworpen door de architecten Christ & Gantenbein,  te gebruiken als vertoefplekken. Ze gaven er een nieuwe invulling aan. Dit onvoorziene voorval voegde een menselijke gelaagdheid toe aan het betonnen bouwwerk.

Foto: Philip Sarfati

Ontdek meer van A.ZINE

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder