9   +   2   =  

De scholen zijn na twee maanden weer open. Na een lange periode thuis staan de meeste de kinderen te popelen. Het liefst hebben de scholen dat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig naar school komen, zodat er zo min mogelijk ouders zich ophopen voor de school om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen. Maar in hoeverre zijn de basisscholen in Nederland goed beloopbaar? Voor de stad Rotterdam hebben we dit samen met PosadMaxwan uitgezocht. Slechts de helft van de basisscholen blijft goed beloopbaar.

Basisschool ’t Landje, Rotterdam. Foto: Hester Blankestijn

Nu is het een noodzakelijk kwaad dat kinderen zelfstandig naar school gaan, maar ook na de coronacrisis is dit relevant. Want voor de ontwikkeling van kinderen en hun levensgeluk is het belangrijk dat ze op een veilige manier zelfstandig naar school lopen of fietsen. Maar is dat wel mogelijk in een grote stad als Rotterdam? Om grip te krijgen op de ‘beloopbaarheid’ van een schoolomgeving heeft PosadMaxwan een zogenoemde zachte kaart van Rotterdam gemaakt: een interactieve kaart waarin Rotterdammers kunnen uitzoeken welke basisscholen in de buurt binnen tien minuten beloopbaar zijn. En mocht dat zo zijn, in hoeverre het ook een goed idee is om je kinderen de weg naar school zelfstandig te laten afleggen. Welke onveilige situaties komen ze onderweg tegen?

Beloopbaarheid van scholen in Rotterdam

De beloopbaarheid van iedere schoolomgeving is berekend aan de hand van verschillende indicatoren: de hoeveelheid kruispunten, het netwerk en kwaliteit van de voetpaden, fysieke obstakels op en rondom deze voetpaden, de indeling van de straat, de hoeveelheid publiek programma in de plint (ogen op de straat) en het aantal parkeerplaatsen. Binnen deze indicatoren ligt de nadruk op de veiligheid, zo wordt ook het aantal ongevallen met voetgangers meegenomen. Voor elke schoolomgeving in Rotterdam is op basis van deze factoren een score berekend. Hoe hoger de score, hoe beter de beloopbaarheid is.

Bekijk de kaart op een groter scherm via deze link.

Reflectie door Marieke de Vries

Naast dat je via de interactieve kaart zelf kunt ontdekken hoe beloopbaar de scholen in Rotterdam zijn voor kinderen, reflecteert Marieke de Vries op dit vraagstuk. Hiervoor gaat ze in gesprek met experts, maar ook met ervaringsdeskundigen. Voor haar eerste reflectie gaat ze op bezoek bij juffrouw Angelica die les geeft op de Meester Baarsschool in IJsselmonde. De relatief lage beloopbaarheidsscore van deze school viel op, aangezien relatief veel kinderen op loopafstand van de school wonen. Volgende week staat haar artikel online.

De zachte kaart als indicator van de leefbaarheid van de stad

Deze zachte kaart is de eerste in een reeks van zes waarbij we grip proberen te krijgen op de leefbaarheid van de stad. Hierbij verplaatsen we ons in de twee groepen mensen die wellicht het meest kwetsbaar zijn in onze samenleving: kinderen en ouderen. Want wij delen de visie van de Colombiaanse stedenbouwkundige Gil Penalosa die drie jaar geleden in Rotterdam was: “Als steden voor kinderen van 8 jaar en ouderen van 80 jaar aantrekkelijk en toegankelijk zijn, zijn het goede steden voor iedereen.” Beide groepen diepen we uit door ons te focussen op een aantal relevante vraagstukken, waaronder de beloopbaarheid van scholen, aangezien de mate van zelfredzaamheid bepalend is voor het levensgeluk van kinderen.

Wil je hiervan op de hoogte worden gehouden van de eerste reflectie van Marieke en de hele reeks zachte kaarten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.