”De ontwikkeling van onze mensen gaat onverminderd door”

“Mensen zijn ons kapitaal. Investeren in hun ontwikkeling gaat daarom onverminderd door, ook nu”, vertelt Henk de Gelder, projectarchitect bij RoosRos Architecten. In een strategisch team denkt hij samen met de directie na over de koers van het bureau, ook over wat ‘de wereld na corona’ voor het bureau betekent. “Het is misschien wel belangrijker dan ooit om kwaliteit te leveren.”

Ik probeerde op hele korte termijn een afspraak te maken met Henk van Gelder om hem te spreken over de ontwikkelingsmogelijkheden die ze hun werknemers in deze onzekere tijd bieden, maar dat bleek te ambitieus. Ik sprak hem enkele weken later.“We hebben het lekker druk. Een aantal projecten staan stil, maar de meesten gaan door. Ons geluk is dat we deze crisis zijn ingegaan met een goede werkvoorraad.”

Maatregelen als het bevriezen van de opleidingsbudgetten is dus nog niet aan de orde?

“Nee absoluut niet. Ons werk is mensenwerk. Mensen kunnen het verschil maken. Goede ontwikkelingsmogelijkheden zijn daarbij doorslaggevend. Voor ons betekent stilstand achteruitgang. Dus we proberen hun ontwikkeling zo veel mogelijk door te zetten.”

Welke ontwikkelmogelijkheden bieden jullie werknemers?

“Al onze werknemers hebben een opleidingsbudget dat ze kunnen gebruiken voor cursussen, maar ook voor onderzoek. Wanneer meerdere mensen behoefte hebben aan een bepaalde cursus dan onderzoeken we eerst of we die intern kunnen geven of dat we daarvoor iemand kunnen inhuren. Toen bijvoorbeeld de vraag naar een cursus storytelling groot bleek, hebben we hierover intern een presentatie opgezet die binnenkort online wordt gegeven. Daarnaast zijn er werknemers die graag een nieuw tekenprogramma onder de knie krijgen. Zij hebben een plan van aanpak opgezet en leren het zichzelf nu aan. Maar ook externe cursussen mogen ze nog steeds volgen, als die tenminste online worden gegeven.”

“Maar ook onze RoosRos Academie gaat gewoon door. Onderdeel hiervan is elke maandag ‘bomen onder de boom’. Voorheen stond er een boom in de kantine en tijdens de lunchpauze komen we op die plek bijeen voor een kennislezing van iemand, intern of extern. Nu organiseren we bijna elke maandagmiddag een livestreamverbinding om dit toch door te zetten.”

Het lijkt wel alsof jullie op dezelfde voet doorgaan, maar dan online. Klopt dat?

“Ja, dat gevoel heb ik ook. Online is tegenwoordig zoveel mogelijk. Daarbij zitten we volop in het werk, waardoor onze dagelijkse werkzaamheden nog vergelijkbaar zijn als voor de coronacrisis. Tegelijkertijd beseffen we ons terdege dat er buiten de deur van alles aan de hand is. Voor nu hebben we een goede werkvoorraad, maar hoe staat dat over een paar maanden als er geen nu nieuwe opdrachten bijkomen? Wat gaat erop ons afkomen? Hoe gaan we langzaam terug naar werken in ons kantoor?”

“Om antwoorden te vinden op deze vragen duikt het RoosRos Lab nu in ‘de wereld na corona’. Vier collega’s onderzoeken bijvoorbeeld hoe we in ons kantoor kunnen werken op 1,5 meter afstand van elkaar. Met hoeveel mensen kan dat tegelijk? Of moeten we werken in shifts? Daarnaast denken ook zestien externen met ons mee over hoe ons vak mogelijk in de toekomst verandert, zodat we daarop in kunnen spelen.”

Hoe gaat het met jullie werknemers nu ze allemaal vanuit huis moeten werken

“De een vindt het gemakkelijker dan de ander. Doordat alle ruis weg is, kan iedereen zijn tijd zo effectief mogelijk inzetten, maar we beseffen ons dat ze het onderlinge contact missen. De meesten hebben wel contact met de mensen waar ze projecten meedoen, maar de collega die ze voorheen bij het koffiezetapparaat tegenkwamen zien ze ineens niet meer. Daarom organiseren wij nu een vrijdagmiddagborrel, zodat je toch ook weer eens iemand anders spreekt.”

Voor iedereen is de thuissituatie anders. Hoe gaan jullie hiermee om als bureau? 

“Die verschillen zijn duidelijk zichtbaar. Sommige werknemers zijn bijvoorbeeld ‘s middags niet bereikbaar omdat dan hun partner aan het werk is en zij voor de kinderen zorgen. Dit vraagt enige aanpassing, maar als bedrijf zijn wij gewend dat onze werknemers flexibele werktijden hanteren en dit onderling goed afstemmen. Zo hebben wij de regel dat werk in balans moet zijn, en dat je eventueel extra gewerkte uren op een ander moment kunt opnemen. Nu vraagt de situatie nog meer flexibiliteit van onze werknemers, vooralsnog gaat dat gelukkig goed. We zijn ontzettend trots op ons team dat ook vanuit huis met passie en plezier met het vak bezig is.”

Dit interview met Henk de Gelder is geschreven in opdracht van de BNA Academie. Bekijk hier ook het actuele cursusaanbod.