Renske van der Stoep richtte twee maanden geleden ROFFAA op. Dat is bijna niemand in de architectuurwereld ontgaan: “omdat ik vanaf dag één zichtbaar was en liet zien dat ik een serieus bureau ben gestart, zijn mensen nieuwsgierig en willen ze afspreken. Dat zijn collega-architecten, maar ook potentiële opdrachtgevers en mogelijk toekomstige werknemers.” Omdat ze zonder enige voorbereiding in het diepe sprong verdiept ze zich nu in het ‘WAAROM’ van haar bureau, maar uiteindelijk wil ze vooral dat mensen haar bellen omdat ze het leuk vinden om met haar samen te werken. “Werken met mensen die je leuk vindt, leidt tot de beste resultaten,” aldus Renske.
In maart werd je partner bij KCAP en een half jaar later richtte je ROFFAA op. Vanwaar deze ommezwaai?
“De afgelopen twintig jaar groeide ik toe naar het partnerschap bij KCAP. Toen ik toetrad, dacht ik: ‘dit is wat ik de rest van mijn professionele leven ga doen’. Ik stond volledig achter deze stap. Onderdeel zijn van KCAP betekent dat je moet handelen vanuit het merk. Als partnergroep waren we een gezamenlijk verhaal aan het opbouwen, een leuk, maar met negen personen vooral een ingewikkeld proces. We zaten middenin dit proces toen ik in juni 2018 werd aangesteld als hoofd Architectuur bij de Rotterdamse Academie van Bouwkunst. In deze nieuwe rol daag ik studenten uit zichzelf te blijven herdefiniëren. Hoe ontwikkelt ons vak zich? Hoe wil je jezelf daarbinnen positioneren? Tegelijkertijd hield ik mezelf hiermee een spiegel voor. Vanzelf rees de vraag: zit ik bij KCAP wel op de goede plek? Gedurende de zomervakantie werd het idee voor mezelf te beginnen zo sterk, dat ik niet meer kon bedenken waarom niet. Toen is het heel snel gegaan. Twee weken nadat ik de partnergroep had ingelicht, was het 1 september en stopte ik al bij KCAP. Het kon niet anders. Als ik langer was blijven werken voor KCAP dan werd het onduidelijk uit wiens naam ik handelde.”
Je had dus weinig tijd om je voor te bereiden op je eigen bedrijf?
“Helemaal geen tijd. Ik had niet voor de zekerheid al een bedrijfsplan op de plank liggen. Tegelijkertijd is voor mij de organisatorische en bedrijfsmatige kant altijd een onderdeel geweest van mijn werk. Ook verzamel ik graag de juiste mensen om me heen om te kunnen doen wat ik graag doe. Destijds bij MVRDV runde wij met de laag onder de directie het bureau, een groot deel van die groep is nu partner bij MVRDV. Natuurlijk zijn er ook dingen waar ik nooit direct mee te maken heb gehad, zoals de salarisadministratie, maar die kun je uitbesteden aan mensen die er wel verstand van hebben.”
Waar ben je in september mee begonnen?
“Met toch een soort bedrijfsplan! Ik heb nagedacht over: waar sta ik voor? Waar wil ik me op richten? Wat zijn belangrijke thema’s? Daarnaast heb ik veel koffie gedronken en gesprekken gevoerd met mensen uit mijn netwerk. Meteen vanaf 1 september had ik een kantoorruimte. Daar heb ik veel sollicitatiegesprekken gevoerd en drie mensen aangenomen. Ik wilde zo snel mogelijk een operationeel bureau zijn met genoeg capaciteit om projecten aan te pakken.”
Waar haal je het geld vandaan om met personeel van start te gaan?
“Het bedrag dat ik voor de aandelen van KCAP heb betaald, krijg ik weer terug. Hierdoor heb ik een startkapitaal. Daarnaast heb ik een project meegekregen. Misschien ben ik over een jaar al mijn geld kwijt, maar ik heb er vertrouwen in dat de weg die ik ben ingeslagen niet doodloopt.”
Aan welke projecten werk je nu?
“We zijn bezig met een aantal projecten waarvoor we zelf het initiatief nemen en steken we tijd in kennisontwikkeling. Ik wil heel graag een grote slag maken in bijvoorbeeld de toepassing van nieuwe bouwmaterialen. Er is zoveel beschikbaar, maar in de bouw wordt daar zo weinig gebruik van gemaakt. Daarnaast werken we samen met een ander bureau aan een project. Ook verdiepen we ons in de thema’s die voor ons belangrijk zijn. Nu hebben we de luxe om daar tijd aan te besteden. Hopelijk ontstaat binnen ROFFAA een cultuur dat die ruimte blijft in plaats van dat alle tijd opgaat aan lopende projecten.”
Waar sta je over vijf jaar?
“Dan heb ik een bureau met tien tot twintig mensen, zitten we op een andere locatie in Rotterdam en hoop ik – naast in Nederland – ook internationaal te werken. Het liefst zou ik dan het bureau samen met iemand anders runnen. Mijn uiteindelijke doel is om de branche verder te brengen, zowel met ROFFAA als met de Academie. Zoals Ben van Berkel opmerkte: ‘Wij lopen nog rond met de Walkman, terwijl buiten de bouwwereld iedereen al aan de iPhone is’. Als branche moeten we onze krachten bundelen en lef tonen om die stap verder te komen.”
Wat adviseer je collega-architecten die voor zichzelf willen beginnen?
“Stel je kwetsbaar op en ga van je eigen kracht uit. Het is niet erg om fouten te maken. Misschien loop je tegen je grenzen aan, maar daar is altijd wel iets op te vinden. Het is niet erg om iets aan jezelf te beloven dat je uiteindelijk niet helemaal waar kunt maken. In een grotere organisatie spelen vaak grotere of andere belangen en moet je rekening met elkaar houden. Maar als je voor jezelf begint heb je die ruimte wel. Neem die ook!”
Dit interview met Renske van der Stoep is geschreven in opdracht van de BNA Academie. Bekijk hier ook het actuele cursusaanbod.