Rotterdamse (voedsel)kathedraal

Deze maand blaast de Markthal 6 kaarsjes uit. Het hybride ontwerp van MVRDV groeide de laatste jaren uit tot een icoon. De hoefijzervormige boog met kleurrijke interieur is niet meer weg te denken uit het Rotterdamse assortiment van souvenirs.

Philippe Sarfati toont met zijn foto ‘Icon’ hoe de Markthal zijn rol als stedelijk icoon vervult. Het visueel prikkelende gebouw fungeert als decor bij het dagelijkse stadsleven. We treffen een vader en zoon aan. Ze ontvluchten de hectiek van de markttaferelen en leggen zich toe op het schaakspel. Deze foto is de twaalfde foto uit Philippes reeks ‘Territories’, en vertoont het spontane gedrag van de mens als ruimtelijke wezen. Het illustreert op speelse wijze hoe mensen architectuur toe-eigenen.

Stadssymbool

Een overdekte markthal tref je in meerdere (wereld)steden aan, op eerste zicht niets bijzonders, maar de combinatie van verscheidene functies maakt van de Markthal een uniek spektakel. Het in Rotterdam gevestigde architectenbureau MVRDV realiseerde een nieuwe urbane typologie. Een symbiose tussen de twee eeuwenoude typologieën van markthal en woningbouw. De Markthal beschikt over een woon- en winkelgebouw met inpandige markthal. Het gebouw bevindt zich aan de Binnenrotte waar wekelijks één van de grootste Europese markten plaatsvindt en speelt daarmee een prominente rol in het Rotterdamse leven.

Hoefijzer

De 228 appartementen, variërend tussen huur- en koopwoning, zijn in hoefijzervorm over de versmarkt gedrapeerd. De hal telt, naast een levensgroot schaakbord, zo’n 100 vers units, circa 15 foodshops en diverse restaurants met een ondergrondse supermarkt en vierlaagse parkeergarage. De 40 meter hoge, 70 meter brede en 120 meter lange voedsel- en woonkathedraal functioneert als eigentijds stadssymbool. Philippe noemt het “a monument of the ordinary”. Het is geen flamboyant museumcomplex met cultureel programma à la Frank Gehry maar een dagelijkse noodzakelijkheid. De Markthal schopt tegen de stereotypering van de architecturale iconen. Het predikt niet en nodigt uit tot eigen gebruik van de (overdekte) ruimte.

Sixtijnse kapel

De Markthal gaat met zijn bescheiden buitenboog van grijze natuurstenen “stoeptegels” op in zijn omgeving. Het schreeuwt niet. De twee transparante glazen gevels verbinden de Markthal met de omliggende stedelijk context. Ze geven ook een glimp weer van het kleurrijke interieur. Daar bekleedt het kunstwerk ‘Horn of plenty’ (Hoorn des overvloeds) van Arno Coenen en Iris Roskam het volledige plafond. Het werk is een moderne variant op het scheppingsverhaal. “Het hele beeld is opgebouwd rond de zon, de bron van al het leven op aarde. Van daaruit wordt groente, fruit en weelde over ons uitgestort. Dat staat symbool voor de markthal, want de markthal is een soort hoorn des overvloeds”, vertelt kunstenaar Arno Coenen aan Radio Rijnmondt.

Door dit immense kunstwerk, twee voetbalvelden groot, wordt de Markthal ook wel omschreven als de Nederlandse versie van de Sixtijnse Kapel.

Volgens Philippe herdefineert de Markthal het idee van het architectonische icoon door een krachtig formeel gebaar te maken rond triviale programma’s, als huisvesting en restaurants. Het heeft geen externe culturele agenda maar een leegte gevuld met de eenvoud van het dagelijkse leven.

Dit beeld is de twaalfde foto uit Philippes reeks ‘Territories’. Bekijk hier de hele reeks:

Bekijk hier de andere foto’s: