De stikstofcrisis is pijnlijk voor getroffen partijen en veranderingen vergen durf. Aan de andere kant liggen er juist veel kansen en biedt het ruimte voor innovatie. Zonder twijfel kunnen alle bouwplannen doorgaan, maar alleen als we kiezen voor emissievrij bouwen met hout. Gelet op de schaarste aan natuurlijke omgevingen in Nederland is de keuze voor houtbout, een ecologische en natuur-inclusieve methodes, logisch. Hierbij wordt de natuurlijke omgeving ontzien en soms zelfs versterkt. Uiteindelijk brengt het ons allen waar we naar toe willen en waar we zeker naar toe zullen moeten.
1. De productie van hout stoot geen stikstof uit
Formeel hoef je bouwmaterialen niet eens mee te nemen in de stikstofberekening voor de bouw. Maar bij het produceren ervan wordt er enorm veel stikstof en CO2 uitgestoten. Volgens het rapport van de ABN-AMRO zijn hiervoor verantwoordelijk: chemische fabrieken, fabrikanten van isolatiemateriaal, staalfabrieken, fabrikanten van kunststof en glas en metaalgieterijen. Op zich een overzichtelijk aantal, maar wel veel stikstof uitstoot naar verhouding, aldus ABN-AMRO. Beton wordt niet specifiek genoemd bij stikstof uitstoot, maar beton is wel veroorzaker van zo’n 8% van de CO2 uitstoot in de wereld. Emissieloos bouwen doe je met natuurlijke materialen, zoals hout. Hout hoeft niet in fabrieken te worden geproduceerd, waardoor je geen stikstof uitstoot. Sterker nog, de ‘productie’ slaat CO2 op!

2. Bouwen in hout zorgt voor een efficiënter transport
Bouwen met natuurlijke materialen en hout leidt tot voor de lichte en elektrisch te tillen constructies. Ook zijn houtconstructies volledig te prefabriceren. Het gevolg is minder uitstoot door vrachtverkeer.
3. Bouwen in hout gaat gemakkelijker en kan elektrisch
Daarnaast is houtbouw een lichte bouwwijze, waardoor een lichtere fundering volstaat. Dat scheelt in de hoeveelheid benodigde beton, maar ook in zwaar graafwerk. Daarnaast zijn de houten bouwelementen elektrisch te tillen, in tegenstelling tot de zware betonnen elementen waarvoor een een zware dieselkraan nodig is. Minder en kleinere graafmachines en shovels voldoen. Kleinere graafmachines zijn ook elektrisch en volledig emissievrij. Elektrisch bouwen vergt een andere organisatie maar is volledig haalbaar.

4. Het aantal verkeersbewegingen neemt af
Doordat houtbouw veelal wordt geprefabriceerd, wordt de colonne aan bestelbusjes van onderaannemers naar de bouwplaats flink beperkt. Complete wanden inclusief leidingen en afwerking worden in de assemblagefabriek gemonteerd. Vermoedelijk door personeel dat niet ver van de fabriek woont. Daarnaast hoeven onderaannemers en werknemers niet allemaal met eigen vervoer naar de bouwplaats te komen it.t. wat nu gebruikelijk is. Tenslotte voorkomen we ook het onnodig afvoeren van diverse containers…
“Emissieloos bouwen mag dan gedwongen zijn, de grote milieu- gezondheids- en comfortvoordelen zijn er niet minder om”
Emissieloos bouwen mag dan gedwongen zijn, de grote milieu- gezondheids- en comfortvoordelen zijn er niet minder om. Laten we die dan maar bijvangst noemen. Resultaat is hetzelfde. Daarom roep ik iedereen op: ga aan de slag met houtbouw!
Zoals Andy Drufresne al zei in Shawshank Redemption: ‘Get busy living or get busy dying’!

Daan Bruggink is architect en oprichter van ORGA architect, een door de natuur geïnspireerd architectenbureau dat zich bij het ontwerpen laat leiden door biofilische principes en technieken.