4   +   2   =  

Er is een kleine revolutie in architectenland gaande. De lerende organisatie staat ineens op de agenda. Waren architecten vijf jaar geleden vooral bezig uit het dal van de kredietcrisis te klimmen, inmiddels is hun opdrachtenportefeuille goed gevuld. “Wil je grip houden op de kwaliteit van het geleverde werk, dan is investeren in je kapitaal – mensen dus – een must”, vertelt Aron Bogers, architect-partner bij Inbo. Onlangs nam het bureau de eerste learning & development manager binnen de branche aan: Mirjam Hoveijn.

“Bij Inbo vinden wij het belangrijk dat onze werknemers zich kunnen ontwikkelen, zich veilig voelen en elke dag happy naar hun werk gaan. Hier spelen we al op in door onze InboAcademie en andere manieren van kennisdeling, maar dit willen we een stap verder brengen en professionaliseren. In gesprek met Mirjam kwamen we erachter dat haar aanstellen als onze learning & development manager de volgende logische stap zou zijn”, vertelt Aron.

De lerende organisatie

Aron en Mirjam leerden elkaar kennen via de BNA Academie. In haar vorige functie was Mirjam daar als programmamanager al bezig om het thema ‘de lerende organisatie’ bij architectenbureaus op de agenda te zetten. “Ik verzamelde mensen uit de branche om me heen die ook met het thema bezig waren, zoals Maarten Poelkamp, Marieke van ’t Hoff en Sjoekie de Bijll Nachenius. Langzaamaan groeide bij mij de wens om bij een architectenbureau een l&d programma op te zetten. Voor mij is het volkomen logisch dit bij Inbo te doen, omdat de mens hier voorop staat. Ik voel mij hier erg op mijn plek.”

“ Wij denken niet vanuit functieprofielen, maar vanuit talentontwikkeling ”

Ontwikkellijnen

“Als bureau willen we een positieve social impact hebben. De invloed van een architect is vaak niet één op één meetbaar, maar door vanuit relevante kennis te werken, kun je wel degelijk bijdragen aan een gezonde toekomstbestendige leefomgeving”, aldus Aron. Binnen de InboAcademie zijn daarom vier inhoudelijke ontwikkellijnen uitgezet: design thinking,  inclusief wonen, circulair ontwerpen en creative engineering. Aron: “Groot voordeel van deze inhoudelijke insteek is dat onze collega’s sneller voor een bepaald spoor te kiezen dan wanneer carrièrepaden naar een bepaalde functie centraal staan. Dit past goed binnen onze bureaucultuur waarin we niet denken vanuit functieprofielen, maar vanuit talentontwikkeling. Wij zijn bijvoorbeeld goed in woningbouw. Binnen het bureau staan nu mensen op die zich specialiseren in co-creatie processen. Terwijl anderen die meer geïnteresseerd zijn in techniek, zich verdiepen in parametrisch ontwerpen.”

Inbo Academie als vliegwiel

“Een van mijn eerste doelen is om deze ontwikkellijnen binnen de InboAcademie vorm te geven en te professionaliseren. Welke vaardigheden zijn nodig? Waar zit een kennisgat?”, vertelt Mirjam. “Daarnaast is het de bedoeling dat het aanbod van de academie ook voor externen toegankelijk wordt. Daarmee laten we zien welke kennis we in huis hebben en wat we kunnen. Dit is voor opdrachtgevers interessant om te weten, maar het helpt ook bij het aantrekken van nieuwe collega’s. Ik zie de academie als een vliegwiel voor heel het bureau dat op meerdere fronten effect heeft.”

De werkelijke ontwikkelvraag

Tijdens haar eerste maanden bij Inbo is Mirjam vooral bezig geweest om het bureau te leren kennen: “het is voor mij allereerst de kunst om grip te krijgen op de levende behoeftes en de wensen en die te vertalen in behapbare projecten.” Hiervoor gaat ze graag de dialoog aan om de werkelijke ontwikkelvraag te achterhalen. “Wanneer iemand mij vraagt om een cursus presenteren, dan ben ik geïnteresseerd in de achterliggende motivatie. Waar wordt diegene blij van? Wat gaat goed? Wat niet? Uiteindelijk blijkt dan dat die persoon uiteindelijk projectleider wil worden. Daar hoort goed kunnen presenteren bij, maar die de ontwikkeling daar naartoe behelst veel meer dan een cursus.”

“Ik wil architectuur maken die ertoe doet, die #socialimpact heeft. Daarvoor heb ik #dynamiek om me heen nodig en #energie om door te geven ”

Hashtags

“Een belangrijke pijler in mijn nieuwe baan is dat mensen scherp blijven op hun eigen ontwikkeling. Ik vraag geregeld naar hun eigen focus en ambities. Wat zijn jouw hashtags voor komend jaar? Vorig jaar waren de mijne #lerendeorganisastie #mensgericht #talentmanagement. Deze nieuwe stap als l&d manager past daar perfect bij. Voor komend jaar blijven ze daarom staan.” Aron wacht niet op de vraag wat de zijn hashtags zijn en hij steekt meteen van wal: “Ik wil architectuur maken die ertoe doet, die #socialimpact heeft. Daarvoor heb ik #dynamiek om me heen nodig en #energie om door te geven.”

Toekomst

Kijkend naar de toekomst dan is Mirjam’s doel dat Inbo over vijf jaar met recht een lerende organisatie is. “Ik hoop dat mijn collega’s zich dan nog gerichter en actiever verdiepen in nieuwe vaardigheden en kennis. Als het goed is, zijn ze over vijf jaar vanuit een interne locus of control bezig zijn met hun ontwikkeling.” Aron voegt toe: “Daarnaast leggen we als bureau  – samen met onze opdrachtgevers de lat inhoudelijk dan nog veel hoger als het gaat om het bijdragen aan een betere wereld”.